vineri, 1 octombrie 2010

Romania - Autonomie administrativa/descentralizare versus Conducerea Centralizata a unui stat Multietnic

Comentariu la articolul:


http://www.ziuadecj.ro/politica/partidul-ardelenilor-vrea-auto-administrarea-transilvaniei-si-banatului-sunteti-de-acord--51906.html



Exista argumente pro si contra.

1. Pro: Ardelenii sint mult mai bine organizati decit restul romanilor
2. Dezavantajul = asta insemna autoadministrare si pentru cei care se administreaza prost.

Concluzia: a face autonomie pentru o buna bucata de popor, care este prost organizat = dezastru.

Autonimia administrativa in plus da apa la moara celor care cer autonomie pe criterii etnice.

Un alt argument impotriva autonomiei administrative este ca tara poate scapa de sub control in vremuri de criza. De asta e tara. Ca sa poata fi condusa. Altfel fiecare judet ar putea fi membru in UE in mod separat

Exemplu: Spania - guvernul central stringe cureaua din cauza crizei si guvernele regionale o largesc cheltuind prea mult si stricind tot ce face guvernul central.

Practic guvernul central nu prea guverneaza decit partial. Nu poate hotari ce se intimpla in tara.  La ce mai e bun un guvern care sa "administreze" o tara, daca deciziile lui nu se pot aplica din cauza independentei/descentralizarii ?

La ce ajungem asa?

La structura UE, care functioneaza prost descentralizat cind e vorba de independenta decizionala si centralizat cind e vorba de moneda unica - adica o aiureala. Avem tari independente care fac ce le da prin cap (Grecia de ex care are datorii imense). Ceea ce se face insa prost se sparge in capul tuturor.

In Spania daca guvernele regionale iau masuri gresite, sa da peste cap economia.

Cine raspunde insa ? Guvernul central sau cele locale ? Prblemele sint difuze si responsabilitatea se distribuie uniform la toti, deci la nimeni.

Si atunci ajungem la intrebarea - eu pe cine votez ?

Unica modalitate de autonomie administrativa larga este eficineta (CU ATIT MAI MULT IN ROMANIA UNDE E HAOS) NUMAI in conditii de independenta totala/statala. Asa nu se amesteca borcanele guvernului central cu cele ale guvernelor regionale.

Atentie insa !!! Acest lucru este TOT ADMINISTRARE CENTRALIZATA la scara mai mica si NU DESCENTRALIZARE !

Practic descentralizarea nu inseamna modificarea sistemului impartind responsabilitatile egal la toti, adica la nimeni, ci reducind dimensiunea.

Descentralizarea (asa cum e ea inteleasa acum) prin delegarea UNOR (DECI NU TOATE) responsabilitati poate si chiar functioneaza bine, in state cu o populatie ORDONATA (nu e cazul in Romania).

In Romania descentralizarea poate functiona bine in Romania daca:

O regiune devine stat cu toate drepturile si obligatiile ce decurg de aici.

O asemenea abordare insa, este INNACEPTABILA pentru Romania.

O asemenea abordare NU ESTE ACCEPTABILA IN STATE cu problematica MULTIETNICA, deci in state in care pot aparea conflicte.

In Romania si Republica Moldova problematica etnica e complexa:

Maghiari (in Romania) si Rusi, Ucrainieni, Gagauzi etc in Rep. Moldova.

Conducerea centralizata face ca etniile sa se raporteze la Guvernul Central care tine ordinea in sistem si nu UNA la ALTA !!! asa cum au tendinta.

In zonele cu probleme etnice complexe, reprezentantii etniilor au tendinta de a dori tot mai mult. Daca se acorda autonomie administrativa, nu e destul. In timp se vrea si mai mult.

E o regula: fiecare evolueaza pina la limita competentelor lui. E valabil si pentru cei care rezolva probleme dar si pentru cei care creeaza probleme !!! Si ei vor tot mai mult daca au obtinut ceva. Acesta este un motiv fundamental pentru conflicte.

O situatie mai convenabila este in SUA pentru ca acolo etniile sint multe dar dispersate in teritoriu si nu pot cere autonomie administrativa. Prin urmare acolo exista autonomie administrativa, dar pe criterii administrative si nu etnice. In Europa insa lucrurile sint mai complicate si cu atit mai complicata cu cit tara este mai saraca.

Romania si Republica Moldova sint printre cele mai sarace tari din UE si ideea Descentralizarii Exesive / a autonomiei administrative in contextul Multietnic, mi se pare a fi o solutie PROASTA !

Economic ar putea fi buna pentru unii si proasta pentru altii, dar pentru tara/stat in sine e proasta pentru ca duce la INSTABILITATE.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu